Rockromanser

Minns sommaren efter att jag slutat nian. Minns hur jag fick ta över mormors gamla skivspelare.
En sämre Luxor-reciever med vittrande högtalare. Minns hur jag för första gången upptäckte kraften i att berätta en historia. Låg uppe på golvet på mitt rum och lyssnade på sida B:s första spår om och om igen i ett par skrälliga 70-talshörlurar. Insåg för första gången att musik inte bara behövde vara att ställa sig utanför, att gå emot. Tog helt enkelt trappan upp från Joe Strummers
Garageland och insåg för första gången att rockmusik kunde vara det mest romantiska ett pojkrum kunde erbjuda. Inte långt senare kom jag över en ganska välspelad videokassett med filmen MeanStreets på. Även här fanns en historia med en magisk brinnande kraft. Och sen dess har rockromanserna vuxit på hög och lagts på trave år efter år.

Se klippet nedan